1010111010101100 (04 06 2022)

Oranjewoud Festival - Katia en Mariëlle Labèque

Pianoduo's hebben mij altijd geboeid. Al vanaf de middelbare schooltijd ben ik een liefhebber van muziek voor twee of meer piano's. Ik vind het fascinerend hoe pianisten - tegenover elkaar zittend, elk aan een eigen vleugel - in samenwerking een muziekstuk ten gehore kunnen brengen. Natuurlijk geldt dat voor elk duo, trio, kwartet, sextet, ensemble of orkest. Maar bij musici die hetzelfde instrument bespelen komt er meer kijken. Repertoirekeuze, repetitieperiode en uitvoering vergen niet alleen muzikale kwaliteiten, maar eisen ook het een en ander op contactueel en relationeel vlak: beiden bespelen hetzelfde instrument en zullen zich dus met spelopvatting en -stijl van de duopartner moeten bezighouden ... en dat vraagt veel op het gebied van de samenwerking. Het is dan ook niet verbazend dat pianoduo's vaak bestaan uit broers of zussen.

Het eerste pianoduo dat ik zag en hoorde spelen, bestond uit de broers Aloys en Alfons Kontarsky die de omvangrijke compositie Mantra van Karlheinz Stockhausen speelden. Fragmenten daaruit zijn gebruikt bij de opvoering in 1973 van het toneelstuk De stoelen van Eugène Ionesco in de aula van het Christelijk Lyceum Almelo.

En er zijn talloze andere pianoduo's van zussen of broers: Güher en Süher Pekinel , Arthur en Lucas Jussen , Martijn en Stefan Blaak .

Maar de zussen Katia en Mariëlle Labèque vormen voor mij wel het meest flamboyante duo. Ik hoorde begin jaren zeventig een opname van deze Franse pianisten. Zij speelden stukken uit Microcosmos voor twee piano's van Bela Bartok, en samen met de percussionisten Sylvio Gualda en Jean Pierre Drouet voerden ze Bartok's Sonate voor twee piano's en slagwerk uit. Muziek onder hoogspanning en met grote intensiteit gespeeld.

De Bartok-opname uit 1972

Er is een video-opname van het eerste deel beschikbaar op het speciale Youtube-kanaal van Katia en Mariëlle Labèque. (Klik op afbeelding hiernaast!)
Helaas is de geluidskwaliteit matig (door de toen nog analoge opnametechniek). Maar het samenspel brengt de intensiteit van de muziek wel over.

Hier hetzelfde audiofragment in goede kwaliteit:

(- fragment -)

In de daarop volgende decennia heeft het duo niet alleen een groot publiek bereikt met virtuoze pianobewerkingen van klassiek en jazz-repertoire, maar ook in toenemende mate muziek van moderne - vaak onbekende - componisten gespeeld. Bovendien heeft het tal van jonge kunstenaars en vernieuwende projecten gesteund.

Een paar voorbeelden van concerten voor groot publiek:


West Side Story


Prinsengrachtconcert


BBC Proms

[ wordt vervolgd ]

   

© gertjan baan -